11 juni 2012

Blommande juni

Nu börjar det prunka i trädgården och man går runt och fascineras av hur fantastiskt vackra blommor är! I år fick rabatterna välbehövlig gödsling, måste erkänna att jag inte varit lika duktig varje år, och det har lönat sig för det slår alla rekord med växtlighet. Regnet gör väl sitt till också förstås, men vi brukar vattna om det är torra somrar. Å vad det är härligt med sommar, man är lika svältfödd varenda år och förundras varenda år över de ljusa nätterna och grönskan!

Här kommer några bilder på en vackert eldgul azalea som verkligen slagit alla rekord i blomning i år!




Och intill den växer det fullt av vita akleja som självsått sig så det är alldeles fullt.


En ensam allium, tyvärr klarade sig inte de andra jag planterat, de är så fina och jag skulle gärna ha massor av dom svävande över rabatten...


Löjtnatshjärtan som håller sig bra ännu, antagligen för att det är så pass svalt i luften.


Och så rododendron i lila - där finns det lite jobb att göra för buskarna har blivit alldeles tomma inuti så jag tänkte ta reda på hur man föryngrar dom.


I helgen köpte jag sommarblommor till krukor och några nya perenner så jag återkommer med mer bilder framöver när de tagit sig ordentligt. Det är ju sååå kul, men också svårt att komponera växtligheten så att det blommar hela sommaren och så att färgerna harmonierar!


2 kommentarer:

  1. Oj, vilka fina bilder. Är det löjtnanshjärtan från stugan som vi tog för ett antal år sen? Vi ska ta från den till Ånäs. Lite kul om dom blir "släkt" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, just den rabatten fanns här när vi flyttade in! Men den från stugan finns på ett annat ställe men är lite tanig ännu. Ja, det är så kul med perenner att dom kan leva vidare genom att man delar dom och ger dom nya hem. Särskilt kul med just den löjtnantshjärtat som ursprungligen kommer från mormors trädgård!

      Radera