20 december 2011

Lill-julafton


Vår traditionsenliga lilljulafton då min och Mauds familjer samlas för att fira jul och byta julklappar gick av stapeln i lördags! Vi hade som vanligt "knytis" med mycket kärlek och omsorg nedlagd på våra små rätter så det blir en härlig smakupplevelse förutom det goa sällskapet.

Här kommer några exempel på vad som trängdes på buffébordet:
  • Välkomstdrink - champagne spetsad med glögg
  • Rökt sik tillsammans med västerbotten- och senapsröra på kavring
  • Roquefortkräm på endiveblad
  • Rullar av rökt lax med pepparots- och örtfyllning
  • Viltpaté med lingoncumberlandsås
  • Saffrans- och vitlöksgratinerade färska blåmusslor
  • Hembakat vörtbröd
  • Julskinka med apelsinkryddad gratinering
Med mera... med mera... och till detta julsnaps kryddad med Granits egen julblandning av enbär, citron och fläder.


Vi delade ut julklappar och hade så roligt åt Kian - hans första jul! Papper, kartonger och snören var förstås lika kul som innehållet!


Nu väntar snart julafton som vi ska fira med Magnus familj och vi börjar få styrning på förberedelserna, granen blev inköpt idag och får stå till sig lite i garaget innan den pyntas. Ingen jul utan gran!


2 kommentarer:

  1. Lyssnade på Ernst igår - tänkte....., var f-n har jag hört något liknande förut, jag känner igen det! Då slog det mig, det alltigenom positiva, stämningen, det goa, fantastiska - han måste fått det från Juliannies hemsida....!! :D
    God Jul på dig

    SvaraRadera
  2. Precis! Han måste ju ha varit inne på min sida och blivit påverkad ;-)

    God Jul!

    SvaraRadera