30 juli 2011

Göteborg

Måndag till onsdag förra veckan tog vi en trip till Göteborg för att Tommy och hans kompis Henke skulle få gå på Liseberg. Vi bodde på First Hotel G som är byggt ovanpå Göteborgs centralstation, vilket har blivit en ganska effektfullt lösning och dessutom ett väldigt snyggt och fräscht hotell!


När grabbarna var på Liseberg strosade Magnus och jag omkring i Nordstan i all sköns ro, gick i affärer och shoppade, tog en öl med varm tapastallrik till lunch, fikade på Espresso House och mådde gott helt enkelt.


Middags-ställe första kvällen när vi kom ner blev ett val i all hast och hunger en italiensk krog med lite dålig service, men maten var hyfsad. Däremot den andra kvällen - jag säger bara WOW, vilket ställe - Restaurang Räkan som vi fått oss rekommenderad! Riktigt, riktigt mysigt och annorlunda och supergod mat! Väggarna är fyllda med "gästböcker" i form av små träplattor, all inredning är i rustik, marin stil och så ställets stolthet och signum - en stor bassäng med tropiska fiskar och fiskebåtar som "serverar" räkor vid borden med hjälp av en radiostyrd sändare som vi själva fick styra, mycket skratt blev det! Förutom den fullständigt superba maten måste jag säga att toaletterna en trappa ner (där det fanns ett akvarium i golvet också) var bland de fräschaste jag besökt! Ska ni äta i Göteborg så gå dit!


Hotellbaren var också jättemysig och gjorde perfekta Mojitos - kort sagt, vi hade verkligen en genomhärlig Göteborgsvistelse!

På hemvägen tog vi vägen förbi Ullared för att göra ett besök på det beryktade Gekås, men mina farhågor besannades, det gör vi inte om... trångt, byngligt, inte billigare än andra ställen inom närmare avstånd och långa köer till kassan eftersom de flesta fyllt sina kundvagnar till brädden. Förstår faktiskt inte lockelsen... Däremot fanns det andra outlet-butiker i området som var bättre tyckte jag.


Nu har vi varit hemma ett par dar och donat med lite av varje, inte åkt båt - man behöver fixa lite hemma också. Och semestern lider mot sitt slut, på måndag börjar jag jobba igen, men i morgon planerar vi en dag på sjön tillsammans med Charlotte, Kit och lillplutten Kian!

3 kommentarer:

  1. First Hotel G är riktigt bra! Där har vi tagit in med jobbet.
    Jag blir ju himla nyfiken på den där Restaurang Räkan. När jag börjar jobba där ska jag tipsa jobbarkompisarna om att gå dit när dem är nere och jobbar.
    Hoppas vi får toppen väder imorn. Ska bli jättekul och sticka ut med er i båten. Spännande och se vad Kian tycker om det.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hur kunde ni missa Liseberg!!! Balder, Atmosphere...osv....hjärnsläppp eller för gamla ?!?

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha Lena, jag tror inte Tommy och Henke skulle ha uppskattat att ha morsan hängande i hasorna. Det är nämligen bara jag som gillar liknande åkturer, Magnus gillar bara när det går fort på vägarna ;-)

    SvaraRadera