09 januari 2014

Kreativa kuddar

När jag syr kuddar är det främst för att jag ska ha roligt och få utlopp för min kreativitet och lust att skapa något med händerna. Fantasin går igång när jag plockar och ordnar med mina tyger men också väldigt mycket när jag ser en bild eller något i verkligheten som inspirerar. Jag gillar quilting - lapptäcksteknik och alla de sätt man kan smycka sitt quilt-arbete, som applikationer och broderier. Det är så härligt att sätta ihop färger, strukturer och mönster så att det blir en fin helhet, och det lilla formatet som en kudde har är ju perfekt att gå loss på! Bäst tycker jag om att gå utanför det strikt geometriska och hellre vara lite lagom "wild and crazy"...

Mitt senaste alster, kudden Adeline, är sydd på just det sättet och den var sååå rolig att göra! Där startade det med en stuvbit i en ljuvlig aquafärg med maskinbroderade blad i sandbeige och jag visste att jag hade flera tygbitar och annat sparat som skulle passa till och så snurrade det igång i huvudet och pusslandet började - om jag lägger den biten där och den där... och så en virkad liten duk... och så ett band och några knappar...


Jag får som sagt mycket inspiration från bilder och där är Pinterest en riktig guldgruva och även för beskrivningar av olika tekniska moment och sen har vi ju förstås Youtube med alla "tutorials" om allt man kan önska. På julsemestern satt jag långa stunder och tittade på små filmer om quilting, framför allt amerikanska, och fick en massa tips! Helt otroligt så generösa människor är som delar med sig så där.

 Att måla eller trycka på tyg är en annan form av skapande som lockar mig mycket och jag har köpt hem en del textilfärger. Men min man målar ju tavlor och jag har tjatat på honom att prova att måla på tyg någon gång så att jag kan sy kuddar av det, alltså med hans vanliga akryl- och sprayfärg - men sitter det kvar? Ja, ni har väl försökt tvätta bort intorkat färgspill på kläderna någon gång, det sitter som berget! Och efter en del övertalning från min sida fick han lust att prova och resultatet blev det här... med naturvit baksida och en passpoal i mörkt randigt.


Den fick ett stort gensvar på min Facebook-sida och blev såld bara jag visade tyget - innan den ens var färdigsydd! Så lite "mixed art" blev väldigt lyckat och vi kommer definitivt fortsätta vårt kreativa samarbete, Magnus och jag - By Juliannie!

4 kommentarer:

  1. Läckert, läckert!! För mej blir det målning av bokhylla i helgen, och färgen har det härliga namnet lagerbladsgrön.
    Var inne hos våran hyresgäst i går kväll för att städa upp efter fönsterbytet och fick se en av Magnus tidiga målningar. Hade nästan glömt bort hur häftig den är :)
    Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är roligt att pyssla med händerna och skapa!

      Kram

      Radera
  2. Jag förstår verkligen att den blev såld direkt. Det där kommer att bli ett riktigt bra samarbete!

    För mig är det en gåta hur man kan sy så fina kuddar. Jag är ju värdelös på att sy så jag är verkligen avundsjuk på ditt handarbete.

    Hoppas att jul och nyår har varit fin!
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Julen och nyår har varit finfina, mycket avkoppling och mycket socialt i lagom blandning!

      Kram

      Radera