28 augusti 2011

Sensommartid


Söndagkväll och snart dags för en ny vecka, då augusti tar slut och september börjar. Vilken härlig avslutning det blev på förra veckan med sommarväder och grillmiddag på verandan igen!

Jag köpte hem några nya uteblommor, en fin bollkrysantemum i rosalila och en söt starkrosa begonia och så hittade jag en stor, bra korg för leksakerna som jag skrev om sist, halva priset och allt! Nu ska jag bara klä den invändigt med tyg, visar bild sen.




Hortensian blommar så fint i blått och jag tog in lite för att pynta det nystädade badrummet.


I går var vi bjudna på fest hos Pelle och Lotta och det somriga vädret gjorde att vi kunde cykla dit och njuta av varma vindar mot armar och ben, riktigt härligt för att vara slutet av augusti! Och så hade vi sån tur att åskovädret inte kom över oss förrän vi kommit hem och somnat i godan ro!

Idag regnade det och var soligt om vartannat så det blev mest inomhusaktiviteter, bl.a. bakade jag en äppelkaka efter mitt barndoms recept (Anettes mammas) - en massa äppelbitar varvade med socker, kanel och ströbröd, lite hyvlat smör på toppen och så in i ugnen i 175 grader tills det blir lite knaprigt och brunt och äpplena mjuka. Vaniljsås eller -glass till smakar mumma. Det härliga är också att den här äppelkakan är betydligt bättre för figuren än t.ex. smulpaj eller andra varianter med mycket fett. Och så går det åt massor av äpplen vilket kan vara bra om man har tillgång till det från egna eller andras träd.




2 kommentarer:

  1. Jag blir riktigt nyfiken på den där kakan! Den ska jag göra så snart jag får tillgång till många äpplen.

    Kram

    SvaraRadera