11 juni 2011

Trädgården i juni

Vilken värme va, som vid Medelhavet! Trädgården frodas, fast med hjälp av lite vattning förstås, och nu har pionerna precis börjat slå ut och plymspirean och lupinerna blommar i kapp med steppsalvian.


Den söta bubbelgumsrosa buskrosen har också precis startat sin blomning som sen fortsätter hela långa sommaren. Jag är glad att den har överlevt de här två stränga vintrarna då den fått lov att klippas ner nästan helt.


Jag handlade sommarblommor i går, mörkrosa pelargoner, rosa rosenskära, blå heliotrop, vit snöflinga, cerise million bells och vit diamond frost. Det är så härligt när man kommer hem från plantskolan och lastar ur alla fina blommande krukor! Så nu ska jag plantera ut dom i krukor och också en del i rabatterna där det kan behöva fyllas ut.

Jag vill gärna läsa och bläddra i trädgårdsböcker för att få inspiration och kunskap och här är några vällästa favoriter som jag kan tipsa om!

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt - hos oss ser det ut som Grekland i Augusti. Allting slokar Själv har jag varit in till Uppsala, ätit på Kina-krogen och tittat på en ny semiakustisk gitarr. Därefter hållit mig inne med en massa fläktar. Måtte det bli svalare och komma regn snart.

    SvaraRadera
  2. Jaa, visst är det otroligt med alla blommor nu. Jag har ett fång rosa pioner på skrivbordet idag.
    Och tänk, i helgen plockade vi mogna bigaråer och skördade all spenat.

    SvaraRadera