06 juni 2011

Sy - min kära hobby

Syslöjd var inte mitt bästa ämne, hade under medel i betyg, men hemma stod en gammal symaskin och av någon anledning köpte min pappa en brev-kurs i klädsömnad till mig när jag gick i nian och så satte jag igång...

Efter grundskolan gick jag en yrkesskola för kockar, barnskötare, sömmerskor och andra liknande yrken och vi fick ett schema med en hel dags sömnad och textillära i veckan. Och fick välja i stort sett fritt vad vi ville sy och i och med det började jag skapa i stort sett allting till mig själv.

Jag byggde upp min samling av mönster (som jag fortfarande har kvar) och alla sybehör och fick så småningom lyckan att ha ett eget "sy-rum" med allt samlat på ett ställe. Och att kunna ha symaskinen framme hela tiden!


Jag sydde min brudklänning - när mina barn kom sydde jag nästan allt till dom och blev snitsig på att använda avlagda vuxenkläder till barnkläder - jag sydde även en hel del till andra, ja jag ägnade nog nästan all ledig tid åt min kära hobby...


Så gick tiden och barnen blev stora och ville inte ha hemsydda kläder längre och det blev dyrt med tyg och billigare att köpa kläder på HM och Ellos. Det blev längre och längre mellan syprojekten och nu har jag visst inte lika mycket energi till att sitta uppe halva natten för att färdigställa plagg och tiden verkar inte räcka till heller. MEN längtan att sy finns där hela tiden och jag kan inte med att slänga kasserade plagg som går att sy om och köper titt och tätt nya fina tyger.

Jag har också allt jag behöver, dessutom faktiskt två symaskiner och en arbetsplats som alltid finns där, fast ofta belamrade med papper och stryktvätt... Så det är bara för mig att sätta igång! Skippa TV, inte läsa så många bloggar och prioritera ATT SY!

5 kommentarer:

  1. Hej, tack för kommentar! Ja, det är jätteroligt att sy om och jag har kassar med kläder som "ska bli något", lite jobbigt ibland, speciellt nu när vi just flyttat och jag var tvungen att faktiskt ta beslutet att spara det mesta och släpa på det. Så nu måste jag verkligen se till att göra något också. Vet inte om du såg att jag har en till blogg som heter www.omsytt.blogspot.com där jag samlar inspiration till omsydda kläder både för vuxna och barn. Du kanske har några gamla inlägg som jag kan länka till där? ;) Ha en bra dag! Pernilla

    SvaraRadera
  2. De där 80-talsmönstren är ju fantastiska! Och du... du har ju en härligt varm blogg också! (syftar på din profilinfo :-)

    SvaraRadera
  3. Pernilla - Jo jag såg din andra blogg också, jättebra att samla allt om "recycling" på samma ställe. Gick även in och tittade på en del andra bloggar. Fantastisk kreativitet! Jag har inga lämpliga inlägg där jag sytt om saker, men jag ska tänka på att dokumentera nästa projekt med bilder så kan jag lägga en länk hos dig då!

    Eli - Tack! Ja det är så himla kul att ha kvar alla mönster och mönstertidningar, jag har ända från 60-talet då jag började sy! Roligt att se när olika stilar och detaljer återkommer i modet!

    SvaraRadera
  4. Det låter ju precis som jag ....sydde massor när barnen var små sen blev det ett uppehåll och nu är jag igång igen. Det värsta är att man vill prova så många olika saker så tiden får svårt att räcka till. Jag kikade på dina kuddar...jättefina.//Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tog dig tid och kikade in här! Ja det ska gudarna veta att det är svårt att få tiden att räcka till, men nu när jag startat mitt företag har jag fått en spark i baken och prioriterat om. Och sen 1 september har jag även gått ner i arbetstid och är ledig på måndagar för att ägna mig åt sömnad och nog så viktigt, marknadsföring. Och det är jätteskönt! Tack för berömmet för kuddarna också!

      Radera