01 maj 2011

Valborg och Första Maj

Maj, min favoritmånad som jag sagt många gånger förut, nu är den här!

Jag köpte ljuvligt doftande Fresia inför helgen och satte dem i min farmors gamla fina vas från 30-talet tror jag!


Och igår var det Valborg som vi firade helt oplanerat och mysigt med Pelle och Lotta och lite gott grillat. Vi satt ute tills solen försvann bakom garaget men sen blev det lite väl kyligt.

Till kaffet hade jag gjort smarriga brownies med mörk och vit choklad och en massa nötter och jag lovade att skriva ner receptet, så här är det!


100 g smör eller margarin
100 g mörk choklad
1 dl (ca 65 g) blandade valfria nötter
2 ägg
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
50 g grovt hackad vit choklad

Gör så här:
1. Sätt ugen på 175 grader och klä en form på 20 x 30 cm med bakplåtspapper.
2. Smält smöret i en kastrull på svag värme, lägg i den mörka chokladen och låt den smälta.
3. Hacka nötterna och blanda ner dem i kastrullen tillsammmans med allt utom den vita chokladen.
4. Bred ut smeten i formen och strö på den vita chokladen.
5. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Låt kakan svalna innan den skärs i lagom stora bitar.

Och så till något helt annat, ett par nya GULA skor har jag skaffat mig. Jag älskar ju gult men tror faktiskt inte att jag haft ett par gula skor förut!



1 kommentar:

  1. Oj va goda dem där brownisarna ser ut att vara! Riktigt snygga skor också, läckert med gult faktiskt! Det är inte så ofta man köper det.

    Kram

    SvaraRadera