09 maj 2009

Citronpaj

Mina jobbarkompisar från lååångt tillbaka kom hem till mig i torsdagskväll. Fantastiskt att man knappt ändrar sig alls med tiden utan det är samma blick, samma gester, samma röst... och lika trevliga tjejer!

Vi åt en grekisk-inspirerad middag med ugnsbakade rotfrukter och potatis, överströdda med fetaost, svarta oliver och rosmarin, till det brynta köttbitar och tzatziki. Och så efterrätten.... mmm vilken god paj det blev! Den var inte prövad tidigare, så det var lite spännande. Så här såg den ut och här kommer receptet:


Mandelmördeg:
  • 200 g riven mandelmassa
  • 1 nypa salt
  • 190 g rumstempererat smör
  • 250 g vetemjöl
  • 1 uppvispat ägg att pensla med
Fyllning:
  • 120 g äggula (ca 6 st)
  • 1,2 dl socker
  • 300 g Philadelphiaost (inte light)
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • Rivet skal av 1 citron
  • 1 dl färskpressad citron (ca 2 st)
  • Solrosfrön eller pinjenötter att strö på
Saker du behöver:
  • Matberedare
  • Kyl och frys
  • Elvisp
  • Stavmixer
  • Ugn på 175 grader
  • Pajform med lös botten
  • 2 bunkar
  • Stekpanna eller ugnsgrill för att rosta frön
  • Våg
  • Diverse mått, pensel m.m.
Blanda alla ingredienser till mördegen (utom ägget) i en matberedare, forma den till en platta, svep in den i plastfolie och låt den vila i kyl minst 2 timmar. Kavla sen ut degen mellan plastfilm eller bakplåtspapper så att den blir tillräckligt stor för att täcka pajformen och knappt ½ cm tjock. Klä pajformen med degen och ställ den sen i frysen 15 min. Pensla sen med det uppvispade ägget och grädda sen pajskalet i 175 grader tills den fått en fin ljusbrun färg. Låt den svalna helt.
Fyllningen: Vispa äggulor och socker tills det blir en tjock, ljus smet. Ställ åt sidan. Använd stavmixern och blanda ihop Philadelphiaosten, grädden, citronskal och -saft. Blanda ner äggsmeten och fyll sen pajskalet, men spara några millimeter till kanten så att det finns utrymme för fyllningen att stiga. Grädda pajen mitt i ugnen i 20 - 25 min. Låt den sen svalna och rosta under tiden solrosfröna, strö dem sen över pajen.
Serveras något ljummen eller rumstempererad.

3 kommentarer:

  1. Mmmmm! Vad det såg gott ut! Den ska jag definitivt göra, jag som älskar citron!

    SvaraRadera
  2. Hi Juliannie, thank you for reading my blog ! I love your blog, you take beautiful photos. I really wish I understood Swedish. I will visit often, Bec. PS My favorite movie is Love Actually too !!!

    SvaraRadera
  3. Mmm vad god den såg ut, den ska jag ta och prova någon dag!

    SvaraRadera