01 september 2011

Photoshoppa

En av de saker som fick mig att börja blogga var att förmedla och visa bilder - dels mina egna foton och dels bilder som jag tycker om och som inspirerar mig på något sätt. Mina egna foton beskär och redigerar jag (väldigt lite) med hjälp av gratisprogrammet Photoscape, kameran en Sony Cybershot är så pass bra så det räcker fint tycker jag. Men när det kommer till mer avancerade saker räcker inte det här programmet till utan då vill man gärna ha Photoshop... i alla fall Photoshop Elements. Och vill man inte slå till direkt och köpa hem programmet kan man testa det gratis i 30 dagar! Gissa vem som gör det just nu, ha ha? Det är jättekul och jag kan sitta i timmar och greja och fixa och trixa och försöka lära mig! Att sätta ihop inspirationskollage är förstås en konst jag gärna vill behärska så här kommer ett första alster...


...och så en bild där skärpedjupet ändrats med hjälp av tillagd oskärpa så att objektet, i det här fallet ett par av mina skor, framträder extra tydligt.


Och så la jag till en fin scarf som jag köpte i somras, men där har jag inte petat på bilden över huvud taget, det är bara kameran som gjort jobbet!

3 kommentarer:

  1. Jag förstår dig precis, älskar också Photoshop och kan sitta i flera timmar och redigera bilder och arrangera olika kollage. Ditt kollage blev riktigt fint! Jag lärde mig bäst genom att pröva mig fram, och det är nog mitt bästa tips på hur man lär sig bäst :-)

    SvaraRadera
  2. Va snyggt det blir! Jag gillar särskilt den bilden med skorna där du gjorde bakrunden suddig.

    SvaraRadera
  3. Ja, visst blir förgrunden mer tydlig! Kolla på bloggen FashionHippieLoves som jag har i min blogglista, hennes bilder inspirerade mig.

    SvaraRadera