12 augusti 2009

Wabi Sabi

Jag fick nyligen upp ögonen för Wabi Sabi - en japansk inrednings-, eller kanske levnadsfilosofi som känns ganska bra. Det handlar om att omge sig med få, men kära och omsorgsfullt vårdade gamla prylar, inte kasta ut och köpa nytt så fort något börjar bli nött och välanvänt. Och inte byta ut hela hemmet för att det kommit en ny inredningstrend. Det ska vara lite nött, lite slitet, lite rostigt - tiden och livet har satt sina spår.


Naturmaterial, god kvalitet och vackert hantverk, gärna pynta hemmet med stenar, kvistar och sånt och skapa lugn och harmoni och hemtrevlighet. Det där tilltalar mig på nåt sätt, men jag skulle nog inte kunna byta ut praktiska plastbyttor mot naturmaterial för sakens skull. Förresten har jag kvar gamla plastsaker från 60-talet som jag är väldigt rädd om eftersom de kommer från mitt barndomshem och är fulla av minnen, så det är säkert Wabi Sabi det med.

Nätversionen av Sköna Hem har en artikel om ämnet som beskriver lite mer och så har jag hittat en blogg som heter Wabi Sabi Style.


Jag har lyssnat på en del ny musik (ny för mig i alla fall) bl.a. en norsk tjej, Maria Mena. Hon har en väldigt härlig, speciell röst och skriver egen soft musik med mycket känsla. Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar