26 augusti 2009

Teater

Oj, vilken bra pjäs jag och systeryster var på i går kväll! "Gäckanden" heter den, går på Dramatens lilla scen och har Marie Göranzon och Gunilla Nyroos i huvudrollerna. Det är ett varmt, humoristiskt porträtt av en gammal, bitsk änka (Göranzon) och hennes "vänskap" med ett medium (Nyroos) som säger sig kunna förmedla kontakt med den döde maken. Marie Göranzon är helt fenomenal i rollen, som tydligen är specialskriven till henne! Pjäsförfattare är Marie-Louise Ekman, regissör Gösta Ekman och den har hämtat inspiration från Gösta Ekmans farmor som var gift med den gamle Gösta Ekman.


Det var en härlig, ljum kväll att hälsa på i Stockholm! Varför gör jag inte det oftare? Det är ju "min" stad och det känns som att komma hem lite grann när jag kommer dit! Det blev lite ont om tid innan pjäsen började kl. 19 eftersom vi behövde få oss något i magen också. Det blev varsin riktigt smarrig ciabatta fylld med parmaskinka, mozzarella, fräscha grönsaker och valnötter, på ett litet café alldeles intill, men vi fick tugga fort ska jag säga...


Bilden av konstnären Richard Boyer är inte samma café, men jag tycker den illustrerar stämningen så bra!

3 kommentarer:

  1. Instämmer... Sååå härlig kväll, och vilken fin bild.
    Syster yster

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag faktiskt lite avundsjuk... Jag vill oxå gå på teater...

    SvaraRadera
  3. Cathrine, jag har ju skickat info om Teaterlistan till dig, så det är bara att gå med och hålla span på vad man kan gå på! Jag håller också koll så kanske vi hittar något vi kan gå på tillsammans!

    SvaraRadera