16 augusti 2009

Första skörden


Oj, vad härligt det känns när man kan plocka de första grönsakerna i sitt egenhändigt odlade trädgårdsland! Små, krispiga, goda frilandsgurkor i varierande storlek och form smakar som en dröm! Och många, många fler är på gång - det blir inläggning sen tänkte jag, om vi inte käkar upp dem naturella innan dess... Dillkronor till inläggning och kräftdekoration finns också i massor och så alla dessa färggranna Luktärter!



Vi har faktiskt provsmakat morötterna förut när de var pyttesmå, men nu börjar de växa till sig och även rödbetorna så vi kan ta upp för ett "primör-kok". Brytbönorna var lite svåra att få fart på, men två plantor kom upp i alla fall och nu är de fulla med skidor så det i alla fall räcker till en måltid.

Helgen har hittills varit mycket avkopplande och skön på alla sätt och vis, kräftskiva i fredags och lördagen med lite trädgårdsgöra och promenad och grillmiddag. Ingen båttur som tänkt, det var för ostadigt väder och idag blåser det nästan storm. I stället har ena halvan av familjen cyklat ut i svampskogen och jag håller på med lite plock och röjning i arbetsrummet. Jag känner en sån där viss känsla av höstterminsstart och då vill jag att det ska vara ordning och reda omkring mig.

2 kommentarer:

  1. Åååhh vika fina gurkor! Jag vill också ha såna i min trädgård... Jag ska satsa fullt till nästa år! =) Du får säga till om du vill ha gäster till matbordet när ni ska avnjuta era läckerheter! hihi =)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Va läckert med gurkorna! Och luktärterna ser så vackra ut. Du lyckades riktigt bra med det där landet.
    Härligt och höra att ni har haft en så skön och avkopplande helg.
    Kram

    SvaraRadera