23 augusti 2014

Shopping i New York

Augusti lider mot sitt slut och det har blivit svalt och inte så somrigt längre, men trädgården prunkar med sensommarblommor och frodig grönska! Gräsmattan är fantastisk efter alla regnskurar så det är mysigt att tassar runt trädgården och njuta av allt ännu ett tag. I brist på egenodlade (kommer aldrig till skott att sätta frön) har jag köpt solrosor och satt i en gammal mjölkkanna och ordnat lite extrafint på verandan också.


Nu till ämnet - shopping i New York! Ja man kan ju inte förneka att det verkligen är shoppingmecka och jag hade ju sparat mig med shoppingförbud hemma ett helt halvår. Det lustiga var att jag tydligen vant mig att tänka i andra banor för jag gick inte alls bananas, utan tänkte mig noga för vad jag handlade så det blev en väldigt balanserad shopping faktiskt.



Favoritbutiken, ett riktigt paradis med underbar atmosfär, var Anthropologie... som ett lyxigare, vackrare Indiska, med fantastisk service, deras provrum var som en dröm, och hade jag haft obegränsat med pengar hade jag bytt ut hela min garderob och hela mitt kök mot deras grejer!





Men jag köpte bara en top på rea som jag å andra sidan är väldigt förtjust i. De finns som nätbutik även i England så ganska säkert kommer jag att handla därifrån så småningom, då slipper man tullavgifter.


Här står jag och sippar på ett glas iskallt vitt på hotellets fina takterass med utsikt över hela Manhattan...


Ett länge önskat besök till inredningskedjan Pottery Barn stod också på listan och det var precis så vackert och behagligt som jag hade sett framför mig, även om just den butiken vi valde var ganska liten. Nästa gång får det bli deras flagship store! Jag hade kunnat byta resten av mitt hem (förutom allt från Anthropologie) med grejer därifrån men även där blev det bara ett par småsaker. Hade gärna köpt lakan men de var dyra som synden så jag fick vackert avstå...

(bild lånad från Pottery Barn.com)



Vi hade blivit tipsade om outlet-varuhuset Century 21 som låg vid Ground Zero, inte långt från vårt hotell. Vi ägnade en god del av en dag till att skanna av stället och där kunde man verkligen göra fynd av märkesvaror! Väskavdelningen ska vi inte tala om... och skoavdelningen... my god!




Men jag är ju ingen märkesnörd utan går helt på om jag gillar en design oavsett och så slog sparsamheten ner i mig igen... ville känna att jag verkligen kommer få användning av det jag köper. Så det blev två väskor, det var allt! Magnus hittade bl.a. Converse i skinn och en hel del annat så jag kan verkligen rekommendera ett besök där.

Ett stort varuhus ville vi förstås besöka och valde Macy´s - ett enormt ställe inrymt i ett helt kvarter på midtown Manhattan! Riktig, riktigt bra utbud på allt mellan himmel och gjord och Magnus hittade massor av plagg från deras egna märken. Jag blev lite trött i mössan av alltsammans till slut och även där blev det bara ett par saker inhandlade för min del.



Man får lov att fylla på energidepåerna med en smoothie ibland! Det tar på krafterna att shoppa ;-)


Och så Converse förstås... deras stora butik på Broadway i Soho var jättehäftig och där köpte vi ett par Jack Purcell till Tommy, jättefina och mindre än halva priset mot hemma! Den modellen är bättre för fötterna eftersom den har uppbyggd innersula som ger stöd.


I en annan skobutik, Miz Mooz gjorde jag fynd på Minnetonka fransboots, sköna som tofflor och ett par skinnsandaletter och DÄR hade jag kunnat köpa halva butiken - sååå fina skor, stövlar och väskor.

(bild lånad från Miz Mooz.com)

För skonörden kan jag också rekommendera DSW (Design Shoe Warehouse) där jag köpte ett par snygga klackar (se bild i början)... väldigt bra priser och välordnat, upplägget påminner om Deichmann där alla skokartonger står framme så man sköter sig själv med provning. Jag blev glatt överraskad av kedjan Forever 21 som jag trodde bara skulle ha billigt tonårsmode och vara stökigt och rörigt. Billigt helt klart men de hade bra storleksutbud, massor av fina plagg och snyggt och välordnat! De har också nätbutik i England så där kommer jag att kika in vid senare tillfällen.

Som tur är finns det många ställen att sätta sig och vila sina ben och ta något att äta!



Vi var förstås in och ut ur massor av andra butiker så det här var bara ett urval av de jag kan rekommendera. Hade tänkt leta reda på någon tygbutik men det blev inte tid till det så det har jag kvar till nästa gång och även många fler inredningsbutiker står på önskelistan.

Men vi kommer tillbaka, var så säkra!!


2 kommentarer:

  1. Underbart inspirerande inlägg och jag konstaterar att vi har väldigt lika smak! Jag dras till samma färger, material, stil ;)

    Tycker så mycket om dina NY-bilder, du har fångat allt så bra och det är roligt att se stan ur någon annans ögon. Ibland kan jag känna mig "blind" och hittar inte riktigt motiven. Du får mig att bli sugen på att åka in, bums!

    KRAM!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad roligt att du blir inspirerad! Gissa om JAG blivit inspirerad av din härliga blogg och alla dina bilder från New York.
      Laddar upp för nästa inlägg nu som kommer att handla om Central Park och en skön promenad längs Hudson River!
      Kram

      Radera