30 januari 2013

Intryck från Formex

Tänkte att jag så här nästan två veckor senare skulle dela med mig av alla härliga intryck vi fick på Formexmässan... och till att börja med kan jag säga att det var ENORMT stort! Tre hallar fulla med allt man kan tänka sig av inredning, design, mode, accessoarer, spa, leksaker, barnkläder, hantverk och mer ändå! Vi gick runt i fem (!) timmar och hann ändå knappt med stora A-hallen... men så tog vi oss också tid att titta ordentligt, njuta och supa in allt vackert och prata med folk! Får kanske lov att bli två dagar nästa gång ;)


Eftersom det var många olika företag som jag blev särskilt förtjust i tror jag det blir bra att ta ett par i taget i olika inlägg. Så här kommer mina favoriter vad gäller kläder!

Jag blev alldeles betagen av de två snarlika designers - Ewa i Walla och Olars Ulla - båda gör kläder som får mig att tänka på svenskt lantligt 1700-tal i linne, bomull, siden, ull - mycket prassligt tyg och dova färger, feminint, vackert skurna kappor och jackor och rustika bälten och sjalar. Ewa i Walla mer bohemiskt, shabby, knasigt och Olars Ulla lite mer skräddat och vuxenbohemiskt. Egentligen inget som jag brukar klä mig i men jag föll som en fura för delar av den här romantiska, svenska bohem- eller hippiestilen. Ro hit med volanger, broderier och massor av tyg! De har båda sina konceptbutiker på Västerlånggatan i Stockholm och faktum är att jag var inne i Ewa i Wallas butik i somras tillsammans med Charlotte och Cathrine och vi blev helt betagna av allt vackert, det var som en kostymateljé för en romantisk film som utspelar sig i historisk miljö!







Lite åt samma håll men inte den där rustika looken och inte bara naturmaterial - men volanger, detaljer, feminint på ett lite rufft sätt - Designwerket. Så mycket snyggt! När jag letate återförsäljare hittade jag den närmaste i lilla Enköping nästgårds till Bålsta, den nyöppnade butiken Garderåb. Jag satte genast upp ett besök där på min agenda i vår!


Och så blev vi förälskade i skottska Samantha Holmes fina saker i alpackaull och -päls! Något så ljuvligt och mjukt... fina stickade sjalar med pälsbräm, mjuka scarfs, gosiga små kängor till bebisar och alltsammans i mjuka, dova pasteller. Vi stod och pratade en lång stund med henne själv, en vacker, rödhårig, blåögd kvinna som så uppenbart älskade materialet alpacka som kommer från ett lamadjur med världens mjukaste ull.


Bland smyckena beundrade vi Bagladys fina armband i alla möjliga vackra färger - sattes genast upp på önskelistan!




4 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg!
    Tack för tipset hos mig - jag ska absolut klicka mig in och njuta. Tack och lov att det inte bara är vitt i inredningen - även om hon på Himlen Runt Hörnet fick mig att tro det :-)

    ha en skön helg,
    Kramiz Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och du kommer garanterat gilla vad du ser hos Hubsch! Titta på återförsäljare om du hittar någon webshop, det tänkte jag göra!

      Kram

      Radera
  2. Så snygga saker du valt att visa. Man blir så glad.Jag tror att alla dom stora bloggarna valt att visa samma bilder allihop. Härligt att se lite annat. Jag har oxå sett lite reklambilder från Designverket som sett riktigt snygga ut. Kanske skulle dom kunna ljusa upp sina bilder lite för att tilltala mer och fler.
    Ha en skön söndag! Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tyckte om mina val! Jag kommer att skriva något inlägg till om den inredning som föll mig i smaken så hoppas jag att det också kan vara till nöje.

      Skön söndag till dig med i den förhoppningsvis fina februarisolen!

      Kram

      Radera