30 maj 2011

Syrener och frön

Vilken otrolig syrenblomning det är i år! Överallt har det exploderat i lila och en del vitt och vår egen, numera ganska stora, syrenbuske i mörklila är jättefin! Man känner sig rik när man kan plocka in stora fång och sätta i vaser. Det lite kyliga vädret har ju bevarat blomningen extra länge också.


Det är förstås lite tråkigt att vädret inte är så där varmt och somrigt ännu, men det är ändå lite bra för min frösådd med regn och sol om vartannat. Jag har inte behövt vattna nånting sen sådden förra veckan. Än har inget tittat upp, men snart så... I år satte jag morötter, brytbönor, frilandsgurka, dill och "nyzeeländsk" spenat och så en ring av luktärtor som ska få klättra på en kon av höga pinnar som sist (bilden är från sommaren 2009).


Såna här fina Allium blommar förresten just nu, jag planterade lökarna i höstas!

Titta här vad min gulliga man kom hem med till mig! Jag som älskar blommönster!


4 kommentarer:

  1. Ja visst är det härligt nu. Undrar hur mycket det har växt på mitt land? Kanske kan skörda lite spenat i helgen när värmen har kommit.

    SvaraRadera
  2. Vilka schyssta trädgårdsredskap! Det var inte såna jag har sett förut. Det där var mycket finare mönster.

    SvaraRadera
  3. Oj, ljuvliga luktärter. JAg har sått sådana i år och blir de i närheten av lika fina ska jag skatta mig lycklig!

    SvaraRadera
  4. härligt mönster på planteringsspaden!

    SvaraRadera