10 december 2009

Morgonmüsli



Jag är en riktig vanemänniska vad gäller frukost och vad jag har förstått är de flesta det, men det kan ju ändå vara trevligt att dela med sig av sin goda, hemgjorda morgonmüsli, ifall någon får för sig att prova något nytt!

Receptet är lite modifierat från Risenta, där man för övrigt kan hitta många goda recept.

2 dl havregryn
2 dl rågflingor
2 dl dinkelflingor
4 msk vetegroddar
2 - 3 msk hela linfrön
1 dl gröna pumpakärnor
1 dl skalat sesamfrö
1/4 dl råsocker
1/2 dl grovhackade hasselnötter
1/2 dl god rapsolja
2 dl vatten
Om man vill kan man blanda i russin eller hackade aprikoser t.ex. och gärna efter rostningen.

Sätt ugnen på 175 grader och blanda allt utom vatten och olja i en skål, rör om ordentligt. Blanda samman olja och vatten och häll det över grynblandningen, rör om igen och häll sen blandningen i en långpanna, fördela jämnt. Rosta mitt i ugnen lite drygt 30 min, rör om då och då och hacka samtidigt sönder större klumpar. Om man har varmluftsugn kan man köra den de sista minuterna med det så blir müslin fint knaprig! Låt sen svalna och förvara i burk med lock.


Müslin äter jag till yoghurt som jag skär ner apelsin- eller äppelbitar i och oftast lägger jag till några mandlar också. Förutom att det är väldigt gott ser det också väldigt fint ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar