05 maj 2014

Sköna maj!

Äntligen sköna maj! Som jag längtat efter den här tiden när det börjar grönska och blomma och hela sommaren står för dörren... Mars och april går inte heller av för hackor, i alla fall inte i år när vintern varit så mild, men se maj... det är något speciellt med den...


Jag har inte fått så mycket gjort, varit lite krasslig, men det gör inte så mycket, jag vill försöka att inte känna så stora krav på mig själv. Det är alldeles för mycket stress överallt och jag mår verkligen inte bra av det, istället vill jag försöka ta till vara den här sköna, sköna tiden och varva ner.

Fast något som jag var tvungen att göra, det var deklarationen där jag för första gången skulle deklarera mitt företag By Juliannie... och där kan jag inte precis påstå att jag var avstressad.... jag hade faktiskt inte tagit mig tid att läsa på hur man sköter det där med bokföring "på riktigt" och vilka poster man måste ha med i en deklaration och bokföring.... jag säger bara en sak.... KRÅNGLIGT! Jag är ändå bra med siffror och sköter familjens ekonomi med kassabok och allt, men bokföring är ett kapitel för sig kan jag lugnt säga. Jag försökte läsa mig till alltsammans på internet, Skatteverket har massor av pdf-er att få hjälp av, men det blev bara för mycket att lära sig på så kort tid och mina stressnivåer steg till oanade höjder så till slut var jag färdig att lägga ner hela företaget! Magnus försökte lugna ner mig och tyckte att jag skulle be min granne om hjälp, han är revisor, men jag tyckte det var så pinsamt att komma så där i sista minuten och inte ha skött bokföringen korrekt. Men till slut fick jag lov att be om hjälp i alla fall och då föll bitarna någorlunda på plats och jag fick kunde få iväg mina siffror till Skatteverket, och i bara farten tog jag momsdeklarationen också! Yihaa, vilken LYCKOKÄNSLA när det var klart! Och grannen fick en rabarberkaka som tack för hjälpen :-)

Bild från Pinterest
Sömnaden har det inte blivit så mycket med på sistone, men jag har i alla fall sorterat mitt lager med textilier och allt så nu är det fint och ordning. Och så har jag beställt något som jag velat ha sen jag började sy kläder till mig själv i tonåren - en riktig provdocka! Jag syr inte så mycket kläder längre, det är så jobbigt att prova har jag tyckt, men nu kommer det bli en helt annan sak och jag har massor av idéer och tyger i mängd liggande. Jättekul ska det bli och en liten omväxling till att sy kuddar!

Bild från Pinterest (min provdocka är inte riktigt lika fancy)

Nu ska jag ta och åka till jobbet och den här veckan blir det bara fyra dagar att jobba för på torsdag kväll åker Maud och jag iväg på STUGHELG igen! Bilder kommer sen... det här är en annan liten söt stuga jag hittade på Pinterest...


4 kommentarer:

  1. Bra där, INTE stressa. Nej nu njuter vi bara av det vackra.

    SvaraRadera
  2. Gott råd, att inte stressa!
    Hoppas ni får en härlig stughelg:)
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
    Svar
    1. O ja, som vanligt är det så roligt och avkopplande att befinna sig mitt ute i naturen och även om det regnar så har vi det bra i vår lilla stuga med brasa, gott att äta och dricka och massor att prata om! Nu är jag tillbaka hemma och i morron är det dags att anpassa sig till vardagen igen.

      Radera