26 juni 2011

Härlig midsommarhelg

Tanken var förstås att vi skulle fira midsommar på sjön i finputsade Zamba. Men vädret såg ganska ostadigt ut och vårt nya kapell var inte färdigt än och det gamla läcker som ett såll när det regnar, så vi beslutade oss för att stanna hemma på verandan i stället. Och tänk att man kan ha det så mysigt bara vi två...


Dagen började med mitt första träningspass på gymmet i Bålsta Centrum "Fitness24Seven", jag köpte årskort i veckan. Magnus går där redan och nu gjorde vi sällskap och han fick visa mig hur allt funkade. Jag har tränat på gym i Uppsala i flera år förut men nu var det ett tag sen och det var jättekul att träna tillsammans! Och glest med folk också, vi är väl lite udda som går och tränar på midsommarafton, hi hi.


Efter uppfräschning och ombyte gjorde vi i ordning en klassisk sillunch och plockade också av årets första skörd av våra egna jordgubbar att ha till efterrätt. Jag plockade också en fin bukett med trädgårdsblommor att ha på bordet. Vädret var faktiskt riktigt skönt, lagom varmt och inget regn så vi satt förstås ute på verandan under markisen, bara Magnus och jag och njöt i lugn och ro.


På eftermiddan tog vi en promenad och satte oss sen med en kall drink innan grillen riggades för helstekt fläskfile, och till det hemlagad potatissallad och grillad majs. Vid det laget var det faktiskt lite kyligt att sitta ute så vi dukade fint i köket i stället. Kvällen avslutades hos grannarna Kattis och Folke där vi festade på jordgubbstårta och kaffe och diverse goda drycker och hade trevligt till frampå småtimmarna.

Efter denna fullkomligt avspända midsommarafton var jag full av energi på lördagen och satte igång att städa, ha ha jag vet, inte klokt men jag har ju sagt det förut - jag gillar att städa - när jag har lust och tid vill säga! Det blev ordentligt rensat i gamla högar och även dammat som kanske inte är min favorit av städsysslor. Och så grillad lax till middag...

Idag är det söndag och om en vecka börjar semestern men det känns nästan som att den redan börjat... och SNART blir det sjöliv också!


2 kommentarer:

  1. Låter avspänt och skönt - vi hade en liknande midsommar. Har nu testat ditt glassrecept men med lite egna förändringar eftersom vi hade fyra överblivna gulor i kylen, samt att jag pyttsade i någon dl laktosfri yoghurt med rabarbersmak. Sju minuter i mikro var helt OK, fast jag trodde det skulle bli äggröra. Bra recept!

    SvaraRadera
  2. Charlotte och Kian27 juni 2011 kl. 10:59

    Vilken härlig dag ni hade! Mysigt också att få vara bara ni två och göra allting tillsammans hela dagen, från träning till middag.
    Jättevacker bukett föresten! Jag önskar att jag en dag kommer att kunna gå ut och plocka min egen trädgårdsbukett.

    Kram

    z erv m,jkeörejkjkccccrka

    Översättning Kians kommentar: Bilderna är väldigt fina!

    Puss och kram

    SvaraRadera