28 februari 2010

Citronglass


Dels för att min nya bakgrund tydligen påminner om glass ;o) och dels för att jag lovat att dela med mig av mitt recept på citronglass tänkte jag göra det idag. Det är väl inte riktigt glassväder, men det struntar vi i, det är i alla fall "världens" godaste glass enligt många middagsgäster!
Receptet är modifierat från en gammal receptbroschyr från slutet av 80-talet "Gör din egen glass". Det var Mejerierna Jordbrukets provkök, föregångarna till Arlas provkök som gav ut den.
Glassen kan göras utan glassmaskin, men jag har aldrig provat, jag kör i en Philips dubbelmaskin.
  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 3 dl standardmjölk
  • 1 renskrubbad citron
  • 2 ½ dl mellangrädde
Vispa ihop ägg och socker i en skål som tål mikrovågsugn och även att kylas i kallt vatten (jag använder en i stengods). Vispa ner mjölken och värm smeten i mikron på full effekt ca 7 min. Man måste vispa runt ganska ofta eftersom det tjocknar först i kanterna. Det går förstås att värma i en kastrull på spisen, men då får man vara väldigt försiktig med värmen! När smeten tjocknat till ordentligt utan att koka (då skär den sig!) ska den kylas ner. Jag brukar ställa skålen i iskallt vatten i diskhon, byt vatten då och då så går det fort, man vill ju få glassen klar så fort som möjligt;o)
Riv skalet från citronen och pressa ur saften och tillsätt detta till smeten, tillsätt även mellangrädden. Nu är det dags att köra glassmaskinen, alternativt stoppa in smeten i lämplig form i frysen. Kör maskinen enligt bruksanvisningen eller om du använder frysen rör man om efter 1, 2 och 3 timmar och sen får den stå i 3 timmar till eller över natten.
Från glassmaskinen kan man äta glassen direkt, men då är den ganska mjuk OCH GOD, men annars förvarar man den förstås i frysen och låter den stå framme 20 - 30 minuter innan den serveras.


Citron är ju en superfräsch smaksättning, men man kan förstås variera sig - prova t.ex. att ta en liten citron och en liten lime, det är "mmm" det också! Eller blanda i mixade jordgubbar i lagom mängd - det blir inte rosa som köpt glass utan mer "beige", men smaken är gudomlig! Hallonpuré som pressats genom en sil för att få bort kärnorna är inte heller dumt eller en riktigt enkel, smarrig variant - ta juice- eller nektarkoncentrat av valfri sort - då blir det också väldigt fin färg!
Jag garanterar att den här glassen gör dundersuccé!


5 kommentarer:

  1. Den där glassen är supergod! Det kan jag intyga. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet Eva, den ska vi helt klart prova !!!

    SvaraRadera
  3. Hemmagjord glass är det absolut bästa. Jag är inne i en glassmakarperiod nu och idag är det tänkt att jag ska göra yoghurtglass med syrlig citron. Kika in och kolla på min glass :)

    SvaraRadera
  4. Helena, dina glassrecept (och andra recept) ser jättesmarriga ut! Kommer definitivt att prova flera! Körsbärsglassen lockade mycket...
    Fina bilder!

    SvaraRadera
  5. jag har gjort glass tidigare men mer traditionella recept - att koka samman innan - är nytt för mig. Låter spännande, ska prova det!

    SvaraRadera